در حال بارگزاری
تازه وارد هستید؟
برای تکمیل عملیات خود ثبت نام کنید
برای عضویت در سایت خود را وارد نمایید تا رمز عبور برای شما ارسال شود.
در صورت ناخوانا بودن روی تصویر کلیک کنید.
عضو هستید؟
برای تکمیل عملیات خود وارد شوید
فراموشی رمز عبور
دلیل استفاده از سیستم ارتینگ؟
سیستم ارتینگ، این اطمینان را حاصل مینماید که ولتاژ قسمتهای فلزی(هادی بیگانه) در معرض تماس در هنگام وقوع خطا زیر مقدار خطرناک باقی بماند.
سیستم ارتینگ اصلی کجاست؟ نوترال تاسیسات الکتریکی در نقطه توزیع یا منبع تغذیه اصلی ( ترانسفورماتور، ژنراتور و ...) توسط سیستم ارتینگ اصلی زمین میگردند.
شکل وابعاد سیستم ارتینگ به چه عواملی بستگی دارد؟ ابعاد و پیچیدگی سیستم ارتینگ به کاربرد، ابعاد تجهیزات، مقاومت مخصوص خاک، محدوده مجاز مقاومت الکتریکی و ... آن بستگی دارد.
مقاومت سیستم ارتینگ چیست؟ مقاومت سیستم ارتینگ در یک نقطه خاص متمرکز نمیباشد و در اطراف الکترود توزیع گردد اگر جریان خطایی در الکترود زمین جاری گردد، توزیع ولتاژی اطراف الکترود اتفاق میافتد.( بیشترین افت ولتاژ در نزدیکی الکترود زمین اتفاق خواهد افتاد). نکته:در نزدیکی الکترود زمین یا در مواردی که جریان خطا بزرگ باشد ولتاژ گام میبایست در محاسبات لحاظ گردد.
ولتاژهای خطا، تماس و گام در اطراف الکترود زمین
اصول اندازهگیری و محدودیتها اندازهگیری مقاومت سیستم ارتینگ میتواند بسیار پیچیده و طاقت فرسا باشد. با توجه به این که سیستم ارتینگ میتواند بسیار گسترده و در چندین نقطه در بالا یا پائین زمین به یکدیگر متصل باشند، لذا انتخاب روش تست و نوع دستگاه آن دارای اهمیت بالایی میباشد.
محدودیت مقاومت اندازهگیری شده در سیستم ارتینگ اصلی شرایط ذیل میبایست فراهم گردد.
که در این معادله REH مقاومت سیستم ارتینگ اصلی، UClim ولتاژ تماسی مجاز ( 50 ولت) و Ia جریانی که در دوره زمانی مشخص میتواند باعث قطع شدن کلید حفاظتی گردد که در هنگام وجود کلید RCD این مقدار همان I∆N میباشد.
اندازهگیری برآیند کل مقاومت ارتینگ سیستم ارتینگ گسترده با بیش از یک نقطه اتصال به زمین که در این خصوص میبایست نقاط ارتینگ خاص مورد تست و اندازهگیری قرار گیرند.
یک مدل از سیستم ارتینگ با نقاط مختلف اتصال به زمین و الکترود میتواند با مقاومتهای الکتریکی موازی با یکدیگر مدل سازی گردد. هر یک از مقاومتها، نقطه ای از سیستم ارتینگ اصلی را نمایش میدهد. بر اساس این مدل مقدار مقاومت کلی سیستم ارتینگ شامل موازی مقاومتهای (RE1، RE2،RE3، RE4) و مقاومت انتخابی هر الکترود شامل هر کدام از مقادیر ذکر شده به تنهایی میباشد.