در حال بارگزاری
تازه وارد هستید؟
برای تکمیل عملیات خود ثبت نام کنید
برای عضویت در سایت خود را وارد نمایید تا رمز عبور برای شما ارسال شود.
در صورت ناخوانا بودن روی تصویر کلیک کنید.
عضو هستید؟
برای تکمیل عملیات خود وارد شوید
فراموشی رمز عبور
زمین کردن و همپتانسیل سازی تانکرها یا واگنهای ریلی چیست؟ و چرالازم و ضروری است؟
حداقل یکبار برای همه ما رخ داده است هنگامی که از ماشین پیاده میشویم یک جرقه مابین بدن ما و قسمت فلزی ماشین زده شود.
این جرقه چیست ؟ مقدار انرژی آن چقدر است؟ و آیا می توانند خطرناک باشد؟
این جرقه، نشانه تخلیه ولتاژی است که برروی بدنه ماشین قرار دارد. این ولتاژ مقداری حدود 10-15KV دارد که این مقدار توانایی شکست عایق (هوای مابین دست فرد و بدنه ماشین) را دارد. به عبارتی دیگر این ولتاژ هوا را تبدیل به رسانا میکند و الکتریسته ساکن موجود روی بدنه ماشین تخلیه میشود و بدین ترتیب انرژی الکترواستاتیک روی سطح ماشین از طریق بدن ما خارج میشود.
این تخلیه ولتاژ در جایی خطرناک است که مواد قابل اشتعال وجود داشته باشد. چرا که انرژی ناشی از تخلیه ولتاژ الکترواستایک در حدود 20-30mJ میباشد که برای مشتعل شدن پروپان، بخارات بنزین یا حتی ذرات ریز گرد و غبار کافی میباشد.
برای جلوگیری از ایجاد این جرقه بایستی یک مسیر مناسب برای تخلیه الکتریسته ساکن روی بدنه تانکر به زمین مهیا کرد. این مسیر شامل یک هادی است که بدنه فلزی تانکر را به سیتم زمین متصل میکند این هادی همواره بایستی توسط یک سیستم مانیتورینگ کنترل شود و در صورت عدم برقراری ارتباط مناسب ما بین بدنه تانکر و زمین سیستم مانیتورینگ ، فرآیند تخلیه یا بارگیری را متوقف کند.
از جمله دستگاههایی که مانیتورینگ سیستم ارت تانکرها هنگام تخلیه و بارگیری را به عهده دارد دستگاه GRD4200 میباشد که درمقالات آینده به بررسی این دستگاه خواهیم پرداخت.